tisdag 6 maj 2008

Seminariedags

Hej!

Det är ju inte så att allt arbete har stått stilla, men man skulle ju nästan kunna tro det......
Lite väl länge sedan jag uppdaterade min blogg. I morgon är det seminarie 3 för min e-smartgtrupp i Nacka.
Mina treor har testat vår wiki i några veckor, men de har bara fått skriva hemifrån och sena eftermiddagar på fritids. Det känns som om nyhetens behag har lagt sin skugga över projektet, men det känns bra ändå.
Några erfarenheter rikare har vi blivit jag och treorna, som t ex att det är stört omöjligt att skriva samtidigt på samma wikisida, vilket jag förstås borde ha insett. Det är ju dock inte så vanligt att man sitter samtidigt när tanken var att jobba hemifrån och på fritids.
Några avatarer har gjort sig kända men alla har inte blivit klara.

Jag känner hur maj månad formligen äter upp alla små luckor då kreativiteten ska föra oss vidare mot att använda våra nyvunna, e-smarta arbetssätt.
Jag och mina ettor gjorde klart en saga idag, och de var begeistrade att se att det som vi startade för ett par månader sedan nu är en ljud och bildmässig upplevelse.

Alla målsättningar som jag hade när e-smart startade kanske inte är infriade, men säkerligen har det gett inblick i en ny värld både för mig och mina elever och kolleger.
Arbetet med att inspirera människor i min närhet på arbetet kommer att bli mycket lättare att organisera, nu när jag själv har prövat på en del nya saker.

För mig är den här erfarenheten bara starten på något som är ständigt föränderligt, snacka om att det händer saker när man ger sig ut och ser vad som är möjligt med lärresurser och det digitala mediet. I höst kommer jag att starta workshops i wikispaces och förhoppningsvis podcasting. Samtidigt vill jag att ännu fler ska ta sig igenom nivå 3 på PIM, så att steget från tanke till handling inte ska kännas så långt för alla.

Vi har en stor fördel på min skola, Igelboda, att det redan finns så många som är inspirerade och kunniga. Tillsammans med alla andra som jobbar på utveckling här i världen, tror jag att vi kan bli riktigt e-smarta!

Ska bli spännande att träffas på onsdag och höra och se mer av andras intryck, det som inte finns på bloggarna och wikisarna d v s :-).

Keep learning!

Inga kommentarer: